Svenska kyrkans logotyp

Kyrkomötet - startsida
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor
Beslut

 
Kyrkomötet
Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande

2006:9
 
 
Förtydligade bestämmelser av valbarhetshinder för förtroendevalda
 

Sammanfattning

I detta betänkande behandlas motion 2006:64 i vilken föreslås att Kyrkostyrelsen skall ges i uppdrag att utarbeta förslag till förtydliganden av kyrkoordningens bestämmelse om att det föreligger valbarhetshinder för förtroendeuppdrag för kyrkligt anställda som har en tjänstgöringsgrad som överstiger 20 procent av heltid. I avvaktan på att bestämmelsens närmare innebörd har klarlagts i praxis bör enligt utskottet inte nu göras några ändringar i kyrkoordningen. Utskottet föreslår att motionen skall avslås.

Utskottets förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att avslå motion 2006:64.

Redogörelse för ärendet

Motionen

Motion 2006: 64 av Torgny Larsson, Förtydligade bestämmelser av valbarhetshinder för förtroendevalda

Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att utarbeta förslag till förtydligande av 33 kap. 9 § kyrkoordningen om valbarhetshinder för kyrkligt anställda.

Utskottet

Bakgrund

I 33 kap. 9 § kyrkoordningen anges vissa valbarhetshinder som gäller för uppdrag som förtroendevald i kyrkoråd, styrelser och nämnder:

9 § Förutom det som anges i 5–8 §§ gäller följande valbarhetshinder för förtroendeuppdrag. Hindren gäller för alla kyrkligt anställda som har en tjänstgöringsgrad över 20 procent av heltid för sin befattning.

    1. Den som är anställd i en församling är inte valbar till direkt eller indirekt valt kyrkoråd eller någon nämnd i denna församling. Om församlingen ingår i en samfällighet gäller detta vid val till kyrkonämnden eller någon annan nämnd i samfälligheten.

    2. Den som är anställd i en samfällighet är inte valbar till kyrkonämnden eller någon annan nämnd i denna samfällighet. Han eller hon är inte heller valbar till ett direkt eller indirekt valt kyrkoråd eller någon nämnd i en församling som ingår i samfälligheten om anställningen innefattar tjänstgöring i den församlingen.

    3. Den som är stiftsanställd är inte valbar till stiftsstyrelsen eller någon av stiftets nämnder.

    4. Den som är anställd på nationell nivå är inte valbar till Kyrkostyrelsen eller någon nämnd på nationell nivå.

I kyrkoordningsskrivelsen till 1999 års kyrkomöte framhöll Centralstyrelsen att det principiellt och från demokratiska utgångspunkter är angeläget att i det längsta undvika inskränkningar i rätten för olika nomineringsgrupper att bedöma lämpligheten av kandidater som nomineras. Anledning till att styrelsen trots denna principiella inställning föreslog mer långtgående inskränkningar i valbarheten än vad som hade gällt tidigare var den stora andelen kyrkligt anställda med förtroendeuppdrag inom kyrkan. Detta förhållande kunde enligt styrelsen medföra risker när det gällde såväl bevarandet av Svenska kyrkans karaktär av öppen folkkyrka som uppkomsten av intressekollisioner och lojalitetskonflikter till följd av relationen arbetsgivare/arbetstagare. Centralstyrelsen föreslog att valbarhetshinder skulle gälla för alla anställda oavsett anställningsform och som har en tjänstgöringsgrad högre än 20 procent av den för anställningen gällande ordinarie arbetstiden. Styrelsen konstaterade att det inte var rimligt att sätta en så snäv gräns att det inte över huvudtaget fick finnas något anställningsförhållande. Enligt styrelsen kunde det röra sig om tidsbestämda åtaganden av begränsad omfattning t.ex. barnverksamhet eller av kameral natur (CsSkr 1999:3 sid. 2–231).

I en motion till 1999 års kyrkomöte föreslogs att en anställd i församlingsverksamheten skulle kunna vara förtroendevald i kyrkogårdsstyrelse/-nämnd och att en kyrkogårdsvaktmästare, som enbart har hand om arbete inom begravningsverksamheten, skulle kunna vara förtroendevald i ett kyrkoråd som inte har hand om begravningsfrågor. Andra kyrkolagsutskottet menade att det skulle vare fel att göra den uppdelningen av församlingens verksamhet som motionsförslaget byggde på. (2KL 1999:1 sid. 131). Kyrkomötet beslutade i enlighet med utskottets förslag.

I den kyrkliga utredning som föregick kyrkoordningen (Val, indelning, kyrkobokföring, arkiv – SKU 1985:5 – sid.87) angavs att prövning av frågan om valbarhet får grundas på innehållet i anställningsbeviset.

Om någon som redan är vald förlorar sin valbarhet genom att bli anställd upphör uppdraget genast i enlighet med bestämmelserna i 33 kap. 10 § kyrkoordningen. Detta gäller även om anställningen pågår under en tid när något sammanträde inte äger rum, t.ex. under sommaren. Om anställningen har upphört krävs ett nytt val för att den som förlorat sitt uppdrag åter skall kunna bli ledamot eller ersättare.

Överväganden

Enligt utskottet är det angeläget att förtroendevalda och anställda inom Svenska kyrkan är väl medvetna om sina olika roller. Centralstyrelsen anförde att den stora andelen kyrkligt anställda som innehar förtroendeuppdrag inom kyrkan kan medföra risker vad gäller såväl bevarandet av Svenska kyrkans karaktär av folkkyrka som uppkomsten av intressekollisioner och lojalitetskonflikter till följd av relationen arbetstagare/arbetsgivare. Utskottet anser att de anställdas kunskaper och erfarenheter bör kunna tas tillvara genom de möjligheter som finns att låta dem delta vid beredningen av olika ärenden. Men om anställda dessutom deltar i exempelvis kyrkorådets arbete som förtroendevalda kan rollfördelningen mellan förtroende-valda och anställda lätt bli otydlig.

Som framgår av motionen ställer bestämmelsen i 33 kap. 9 § kyrkoordningen till problem i församlingar/samfälligheter och i stift. Motionären påvisar att det råder osäkerhet om en tjänstgöringsgrad över 20 procent av heltid skall beräknas på årsbasis eller bara för den tid anställningen pågår. Utskottet finner inget stöd i förarbetena för att 20 procent av heltidstjänstgöring skall beräknas på årsbasis. Enligt utskottets uppfattning är det avgörande vad som anges i anställningsbeviset. Stöd för en sådan tolkning återfinns i den ovan nämnda utredningen som hänvisar till att vad som sägs i anställningsbeviset skall vara avgörande.

Den aktuella bestämmelsens innebörd har ännu inte varit föremål för prövning, vare sig av Svenska kyrkans överklagandenämnd eller Svenska kyrkans valprövningsnämnd. I avvaktan på att bestämmelsens närmare innebörd har klarlagts i praxis, bör enligt utskottet inte nu göras några ändringar i kyrkoordningen. Utskottet föreslår därför att motionen skall avslås.

Uppsala den 29 september 2006

På Tillsyns- och uppdragsutskottets vägnar

Erna Arhag

    Lena Källgren Rommel

Närvarande: Erna Arhag, ordförande, Margareta Carlenius, Göte Karlsson, Kerstin Björk, Sigvard Raask, Solveig Ininbergs, Jan-Olof Grönlund, Gunnel Wingård Mellqvist, Sten Elmberg, Sven-E. Kragh, Lennart Kjellin, Hans-Olof Andrén, Torbjörn Bolander, Jan Erik Ågren och Åke Blomqvist.

Biskoparna Christina Odenberg och Hans-Erik Nordin har deltagit i utskottets överläggningar.

Previous PageAlla betänkandenNext Page